Zakończył się odbiór pierwszych dwóch czołgów w standardzie 2PL. Konsorcjum PGZ realizujące zawartą z Inspektoratem Uzbrojenia umowę na modernizację czołgów Leopard 2A4 ma odebrać kolejne trzy pojazdy jeszcze w tym tygodniu.
W ostatnim czasie trwały prace nad zakończeniem testów czołgów Leopard 2PL i rozpoczęcia pojazdów do użytkowania. W tym tygodniu pierwsza partia Leopardów 2PL przeszła odbiór przez Użytkownika na terenie Zakładów Mechanicznych „Bumar-Łabędy” S.A. w Gliwicach. Pojazdy zostaną dostarczone do stacjonującej w Świętoszowie 10 Brygady Kawalerii Pancernej.
– Dostawa pierwszych egzemplarzy to kluczowy etap w programie LEOPARD 2PL. Przyjęcie przez Zamawiającego pojazdów otwiera przed naszym Konsorcjum możliwość dostaw kolejnych partii czołgów. Program LEOPARD 2PL to jeden z naszych priorytetów,
Andrzej Kensbok, prezes Zarządu PGZ S.A
a ostatnie tygodnie były czasem intensywnej pracy, w której bardzo mocno uczestniczył nowy zarząd Bumaru Łabędy. Te efekty widzimy już dzisiaj, a to dopiero początek,
bo kolejne, gotowe czołgi czekają już na rozpoczęcie procedur odbiorczych
Projekt LEOPARD 2PL ma poprawić właściwość boją użytkowaną dotychczas w Siłach Zbrojnych RP czołgów Leopard 2A4 m.in. w zakresie siły ognia, ochrony balistycznej i świadomości sytuacyjnej.
Prace przy modernizacji i przywracaniu stanu technicznego Leopardów 2A4 pozwoliły naszym zakładom pozyskać nowe kompetencje. Zbudowaliśmy zaplecze logistyczne do prowadzenia napraw i obecnie pracujemy nad zabezpieczeniem dostaw części zamiennych oraz zwiększeniem poziomu „polonizacji” Leoparda 2PL. Naszym celem jest ustanowienie potencjału do regeneracji
Elżbieta Wawrzynkiewicz, prezes Zarządu Zakładów Mechanicznych „Bumar-Łabędy” S.A.
oraz produkcji wybranych elementów czołgu, przeprowadzania niezbędnej certyfikacji i wejścia w łańcuchy dostaw dla tego sprzętu wojskowego. Biorąc pod uwagę wieloletnią perspektywę eksploatacji Leopardów to rozwiązanie przełoży się na korzyści zarówno dla nas jak i dla naszego klienta.
Standard 2PL obejmuje modernizację dotyczącą wymiany hydraulicznych systemów stabilizacji armaty i napędu wieży na elektryczne, ulepszenie armaty gładkolufowej Rh-120 L44
i jej przystosowanie do nowych rodzajów amunicji. Pojazd wyposażono w instalację systemów optoelektronicznych, w tym kamery termowizyjnej III generacji typu KLW-1 Asteria w przyrządach obserwacyjno-celowniczych dowódcy i działonowego oraz zamontowano dodatkowe moduły opancerzenia. Wewnątrz pojazd posiada nowe systemy przeciwpożarowe i przeciwwybuchowe.