Kolejne Leopardy2PL dla polskiej armii [+FOTO]

W minionym tygodniu w Zakładach Mechanicznych „BUMAR – ŁABĘDY” S.A. zakończył się formalny proces odbioru kolejnej partii czołgów Leopard 2PL. Zmodernizowane pojazdy trafią na wyposażenie 1 Warszawskiej Brygady Pancernej im. Tadeusza Kościuszki.

Konsorcjum PGZ, realizujące zawartą z Inspektoratem Uzbrojenia umowę na modernizację czołgów Leopard 2A4 do standardu 2PL dostarczyło do Wesołej, gdzie stacjonuje 1WBPanc., kolejną partię zmodernizowanych pojazdów. W bieżącym roku proces odbioru przeszło 11 maszyn, kolejne czekają na zakończenie procedur.

– Konsorcjum intensywnie pracuje nad kolejnymi partiami Leopardów. Jeżeli uda nam się szybko zamknąć prowadzone obecnie rozmowy, będziemy mogli dostarczyć w bieżącym roku kolejne 7 z partii pojazdów modernizowanych siłami krajowego przemysłu. Równocześnie pracujemy wspólnie z naszym partnerem zagranicznym nad 6 maszynami, tak, żeby i egzemplarze, zmodernizowane w Niemczech, mogły trafić jak najszybciej do Sił Zbrojnych RP – powiedziała Elżbieta Wawrzynkiewicz, prezes zarządu Zakładów Mechanicznych „BUMAR-ŁABĘDY” S.A.

Modernizacja czołgów 2A4 do standardu 2PL ma na celu poprawę bezpieczeństwa załóg, precyzji oraz siły rażenia. Projekt obejmuje między innymi wymianę hydraulicznych systemów stabilizacji armaty i napędu wieży na elektryczne, ulepszenie armaty gładkolufowej Rh-120 L44 i jej przystosowanie do nowych rodzajów amunicji, w tym programowalnej, przy jednoczesnym zachowaniu możliwości użytkowania amunicji produkcji krajowej.

Leopard 2PL wyposażony jest także w nowe systemy optoelektroniczne: kamery termowizyjne III generacji typu KLW-1 Asteria w przyrządach obserwacyjno-celowniczych dowódcy i działonowego. Wieżę czołgu wyposażono w dodatkowe moduły opancerzenia i maty przeciwodłamkowe. Wewnątrz pojazd posiada nowe systemy przeciwpożarowe i przeciwwybuchowe. Zakres serwisu dotyczy wszystkich czołgów i jest realizowany głównie siłami polskiego przemysłu zbrojeniowego.

Prace realizuje Konsorcjum PGZ – Zakłady Mechaniczne „BUMAR-ŁABĘDY”. W modernizację Leopardów zaangażowane są również inne podmioty z Grupy – PCO, Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania, Zakłady Mechaniczne Tarnów, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych OBRUM i Rosomak. Partnerem zagranicznym jest niemiecki koncern Rheinmetall Landsysteme GmbH.