Sieć marketów Dino przeczy twierdzeniu, że Polacy przegrali bitwę o handel. Jest to obecnie jedna z największych sieci marketów z polskim kapitałem.
Sieć Dino, której właścicielem jest Tomasz Biernacki posiada w całym kraju blisko 1400 sklepów i zatrudnia ponad 24 tysiące pracowników. Na Lubelszczyźnie markety Dino zlokalizowane są w Świdniku, Strzyżewicach, Chodlu, Międzyrzecu Podlaskim. Kolejne powstają w Panieńszczyźnie obok Lublina i w miejscowościach Słupie, Trzydnik Duży oraz Stanin. W latach ubiegłych sklepy Dino można było spotkać głównie na zachodzie kraju. Budowa nowych marketów na Lubelszczyźnie wskazuje na rozwinięcie sieci także na wschodzie.
Wszystko zaczęło się w 1999 roku. Wtedy to S26-letni Tomasz Biernacki otworzył pierwszy sklep w prowincjonalnym Krotoszynie. Sieć Dino powstała jako polska sieć sklepów spożywczo-przemysłowych. Początkowo rozwijała się powoli, głównie w Wielkopolsce. Nie tak dawno, ponieważ jeszcze w 2010 roku posiadała zaledwie 90 sklepów i nie była konkurencyjna dla większych sieci. Miniona dekada to jednak konsekwentny wzrost i rozwój sieci marketów Dino. Aktualnie sklepy znajdują się w województwach: wielkopolskim, dolnośląskim, lubuskim, opolskim, łódzkim, kujawsko-pomorskim, śląskim, mazowieckim, zachodniopomorskim, świętokrzyskim, małopolskim i pomorskim a także lubelskim.
Na koniec 2019 r. Dino miało przychody ze sprzedaży rzędu ok. 7,65 mld zł. Wzrosły one niemal o jedną trzecią w porównaniu z rokiem 2018, gdy wynosiły ok. 5,84 mld zł. Obecnie sieć zwiększyła swą wartość o 45 procent. W II kwartale 2020 roku zaliczyła wzrost przychodów i zysku. W czerwcu tego roku sieć dołączyła do elitarnego grona giełdowych spółek wycenianych powyżej 20 mld zł. Od debiutu na giełdzie w 2017 r. akcje Dino Polska podrożały ponad 6-krotnie. Wartość Dino Polska przekroczyła już 27 mld zł i jest wyższa m.in od takich gigantów jak PKN Orlen, PZU, Cyfrowego Polsatu czy CD Projekt.
Na 19 grudnia wartość rynkowa Dino Polska wyceniana jest na 27 647, 28 mld zł.
W Polsce liderem wśród handlowych z największym przychodem nadal pozostaje Biedronka. Na drugim miejscu plasuje się Lidl. Tak wynika z danych opublikowanych przez Ministerstwo Finansów (raport MF dotyczy przychodów za 2019 rok). Ranking prezentuje się następująco:
1. Jeronimo Martins – Biedronka: przychody: 55,7 mld zł
2. Lidl: przychody: 18,5 mld zł
3. Grupa Eurocash, właściciel m.in. sieci sklepów Delikatesy Centrum: przychody: 16,2 mld zł
4. Auchan: przychody: 11,5 mld zł
5. Tesco: przychody: 10,6 mld zł
6. Kaufland: przychody: 9,7 mld zł
7. Carrefour: przychody: 9,6 mld zł
8. Rossman: przychody: 8,79 mld zł
9. Żabka: przychody: 8,6 mld zł
10. Dino: przychody: 7,9 mld zł
Tomasz brzmi lepiej…
Dino, nastepny zagraniczny sklep w polsce; upokorzony i glupi polski narod..